En fotograf blir till…

Bilder har fascinerat mig så länge jag kan minnas. Men inte bara fotografi, utan alla typer av bilder. Ritade, målade, rörliga. Som barn kunde jag ägna timmar åt att bläddra i tidningar och böcker och började tidigt fördjupa mig i konst. Jag läste det estetiska och humanistiska programmet på gymnasiet och jag har studerat konsthistoria i Italien. Men det var inte självklart att jag skulle bli just fotograf. Fotografi var något som växte fram långsamt, sådär som äkta kärlek ofta gör.

Trots mitt intresse för bild hann jag bli 25 år gammal innan jag skaffade min första kamera. En snöig dag i december kom hon till världen. Victoria. Mitt första barn. Hon gjorde att allting i hela världen blev fantastiskt! Jag satt i timmar och tittade på henne medan hon sov. Ständigt önskade jag att mina ögon kunde ta en bild av henne precis så som jag såg henne nu. Jag ansträngde mig för att memorera varje millimeter av hennes ansikte och etsa fast det i mitt minne. Det var helt klart läge att skaffa sig en kamera. Det blev en rosa Sony kompaktkamera.

2011 ställde jag upp i en fototävling. Det var den allra första tävling som jag deltog i som fotograf. Jag hade inga illusioner om att komma till final. Min bild var tagen med den rosa Sonyn och kvaliteten var därefter. Jag trodde mig inte ha en chans mot alla proffs med avancerad utrustning. Men det fanns ett uttryck och en känsla i min bild som föll juryn i smaken och jag kom på första plats. Jag vann en digital Canon systemkamera och jag var så lycklig!

Med en riktig systemkamera ökade mitt intresse och jag fotograferade dagligen. 2013 ställde jag upp i ytterligare en tävling. Den här gången var mitt bidrag taget med den Canon som jag hade vunnit tidigare. Första priset i denna tävling var en Nikon systemkamera. Och jag vann! Jag var oförskämt nöjd med mig själv, kan man säga. Hösten 2014 kände jag att jag hade tillräckligt mycket erfarenhet och kunskap för att kunna kalla mig riktig fotograf. Det var då som jag började syssla med det roligaste jag vet: bröllopsfotografi!

 

Kommentera

